Ko se umetniška strast sreča s tehnologijo, nastanejo zgodbe, ki jih ne ujamemo le z očmi, ampak tudi s srcem. Nea Likar, priznana slovenska ilustratorka, se s svojim delom dotika vseh nas – od drobnih vsakodnevnih trenutkov, ki jih preobrazi v vizualne pripovedi, do projektov, ki odpirajo družbeno pomembna vprašanja. Tokrat je svojo ustvarjalnost preizkusila z najnovejšo tablico Huawei MatePad 11.5 S, ki navdušuje s tehnologijo PaperMatte, funkcijami za risanje in lahkostjo, zaradi katerih je kot nalašč za umetnike na poti.
Nea se je z MatePad 11.5 S lotila ilustracij na čisto svoj način – z raziskovanjem barv, kombiniranjem tradicionalnih in digitalnih tehnik ter iskanjem navdiha v vsem, kar jo obdaja. V intervjuju nam je zaupala več o svoji poti, projektih in tem, kako tehnologija dopolnjuje njeno ustvarjalnost.
Kako se je začela tvoja pot ilustratorke? Kaj je bil tvoj največji prelomni trenutek?
Svojo ilustratorsko pot težko začrtam z začetkom (in najverjetneje tudi s koncem), ker je risba in vizualno izražanje vedno bil moj najbolj pristen in odkrit izraz. Že kot majhna Nea sem uživala v ustvarjanju, ki pa se nekako ni ustavilo, le kreativnost ni več tako otroško fluidna, pač pa jo je treba negovati, krotiti, usmerjati in včasih na žalost tudi tretirati zgolj kot službo, čeprav je moj zakaj in poslanstvo.
Moja zgodba sestoji in več prelomnih trenutkov in aha momentov, vsekakor pa me je na ustvarjalni poti zelo zaznamoval študij ilustracije na Portugalskem, saj njihova estetika in kultura ilustracije zelo rezonirata z menoj.
Katere projekte bi izpostavila kot najbolj odmevne v zadnjem času in zakaj?
Vsako leto skušam narediti nekakšno revizijo – kam grem, kaj želim, kakšne projekte kličem k sebi. Uživam v projektih s socialno kritično in poučno vsebino, projekte, ki odpirajo pomembna vprašanja in, kjer lahko veliko raziskujem, kot so naprimer ilustriranja za razne učbenike in strokovna besedila. Med bolj odmevnimi in pomembnimi projekti zame je kreativno vodenje festivala erotične ilustracije Velvet, ki ga organiziram že 5 edicij. Odpira zelo pomembna področja ilustracije v Sloveniji in naslavlja tematike, ki se jih kdaj težko lotimo v pogovorih, ilustracija pa zmore prenesti marsikatero zgodbo. Uživam v ilustriranju tapet in sodelovanju z arhitekti in tako sem v teh letih s tapetami opremila že marsikateri poslovni, osebni in javni prostor. Poleg projektov za naročnike pa delam tudi na svojih lastnih produktih v okviru svoje znamke Sketch, pripravljam knjigi brez besed (silent books) in precej samostojnih in skupinskih razstav.
Tvoja dela združujejo prefinjenost in čustvenost – kaj te najpogosteje navdihuje?
Hvala. Navdihujejo me drobci vsakdana, lekcije življenja, odnosi in nianse raznih občutenj skozi njih, živalski svet in, kot se rada pošalim, barve, ker nikoli ne neham ustvarjati barvnih palet v glavi. Vedno iščem in opazim razne kombinacije in jih pretapljam v svoja dela.
Kako združuješ tradicionalne in digitalne tehnike v svojem delu?
Osebno mi kombiniranje tehnik omogoča razigranost v mojem delu. Razigranost pa je pomembno negovati, zato, da se pri delu ne iztrošiš, ampak te igra mehkeje vodi. Pri svojem delu najraje skiciram analogno – tj. s svinčnikom, barvicami ali rotringom. Fotografije/scane skic pa obdelujem digitalno, torej dodjam razne barve, teksture, kombiniram dodatne elemente, velikosti. Končno delo je torej nekakšen kolaž digitalnih in analognih elementov. Včasih naredim stvari tudi samo digitalno ali analogno, vendar mi ravno kombiniranje omogoča neko nepredvidljivost, v kateri res uživam.
Ali meniš, da tehnologija vpliva na tvojo kreativnost – jo širi ali kdaj tudi omejuje?
Tehnologija definitivno pohitri nekatere faze v procesu, mi omogoča večji pregled nad tem ali je neka rešitev za projekt smiselna in mi omogoča hitrejšo obdelavo za tisk naprimer. Omogoča mi tudi, da lahko orodje zelo preprosto nosim s seboj, ko potujem in, da lahko stvari precej hitro popravim in uskladim, vkolikor ne delujejo dobro. Še vedno pa se mi zdi pomembno negovati tudi tradicionalne tehnike in uriti roko in možgan na oba načina.
Kako se lotevaš ilustracij za specifične projekte, kot so ilustracije za znamke ali voščilnice?
Začnem z barvno paleto, hehe. Morda sem jo ravno tisto jutro videla na sprehodu in jo skušam uloviti v odtenke, ki funkcionirajo za tematiko, ki se je lotim. Potem malo premislim o tem, kaj takšnega sem že počela, kaj bi lahko naredila drugače, kakšne so usmeritve in želje naročnika etc. Torej naredim eno raziskavo, brainstorming. Sledi skiciranje in nato izločanje skic in med izbranimi se potem odločim za tiste, ki jim vdahnem končno podobo skozi detajliranje in usklajevanje. Pri znamkah ali voščilnicah je pomembno, da med seboj funkcionirajo kot nekšna serija ali celota. Velikokrat v procesu povprašam za mnenje in preverim ali nagovarja, kar sem si zadala.
Kako se je delo na Huawei MatePad 11.5 S razlikovalo od tvojih običajnih tehnik?
Delo na Huawei MatPad mi je omogočalo ohraniti svojo dinamiko dela – torej kombiniranja tehnik, kar je pravzaprav odlična kvaliteta. Tako veš, da ti produkt res odgovarja pri delu – ko se lepo zlije s tvojo dinamiko in načinom dela in ti omogoča lažje prehajanje skozi faze ustvarjanja. Všeč mi je format tablice, res enostavno jo nesem s seboj in delam pravzaprav kjerkoli.
Katere funkcije na tablici so te najbolj navdušile pri delu na tvojih ilustracijah?
Najbolj sem navdušena nad zelo dobro zaznavo risala, ki nima nobenih zamud v potezi, kar je pri risanju res pomembno. Navdušena sem nad samim ekranom, ker ni nikakršnih odbleskov, ampak je občutek skorajda, kot da bi risal v skicirko. Navdušena sem tudi nad aplikacijo GoPaint, ki je že naložena na napravo in je izredno prijetno orodje, s finimi brushi za ustvarjanje, prav tako pa je kompatibilno, da lahko naložiš tudi druge čopiče in orodja.
MatePad 11.5 S ima zaslon PaperMatte. Kako ti ta funkcija pomaga pri ustvarjanju?
Huawei MatePad me je navdušil s svojo teksturo ekrana, ki omogoča res eno masleno hibridnost med ekranom in papirjem, kar pa omogoča že res dober približek risanja na papir. Še vedno sem mnenja, da tovrstna tehnologija ne zamenjuje papirja, ampak to ni niti njen namen. Ljudje, ki se poklicno ukvarjamo z ilustracijo moramo negovati oba pristopa – digitalnega in analognega. Je pa tako krasen približek papirju res dobra metoda spajanja obeh in omogoča mnogo prijetnejše risanje, kot na gladkem in odbojnem ekranu.
Kakšen vpliv vidiš, da bo imela tehnologija, kot je MatePad 11.5 S, na prihodnost ilustracije?
Ilustracija je zelo priljubljena veja kreativnega izraza in veliko ljudi se z njo poistoveti, jo razume in občuduje. Mislim, da se bo z orodji kot je MatePad več ljudi opogumilo poskusiti z digitalnim risanjem. Vsekakor se mi zdi pomembno, da pri kreativnem izrazu poudarjamo pomembnost izražanja in uživanja v procesu, ne, da vselej stremimo k temu, da moramo iz hobijev ustvarjati poklice. Užitek v procesu ustvarjanja se mi zdi najbolj pomemben pri ilustraciji in tega privoščim čimveč ljudem.
Komu bi priporočila MatePad 11.5 S in zakaj?
MatePad 11.5 S bi priporočila vsakomur, ki ga zanima digitalno risanje in bi si želel stopiti stopničko bližje analognemu občutku, ampak hkrati ustvarjati na digitalen način. Vsem, ki se profesionalno ukvarjajo z risanjem, grafičnim oblikovalcem, ilustratorjem, tattoo artistom, arhitektom, modnim oblikovalcem oz. komurkoli, ki mu tovrstno risanje olajša in razbremeni del njegovega ustvarjalnega procesa, ter tudi ljudem, ki v tovrstnem risanju uživajo in ga imajo za hobi. Priporočila bi ga zaradi teksture ekrana, priročnosti in lahkosti, kompatibilnosti z različnimi programi, zelo prijetno aplikacijo za risanje in dobrim nadzorom nad risbo in dogajanjem v procesu.
Kakšen je tvoj nasvet mladim, ki želijo začeti s profesionalno ilustracijo?
Nikoli ne nehaj/te skicirati. Naj bo to vaš vsakodnevni dnevnik urjenja misli in roke, četudi ne nastane nič prav zares smiselnega za tisti trenutek. Skiciranje je pomemben dialog, ki ga imaš sam s seboj, ko iščeš ideje in načine, da prideš do nekaterih kreativnih rešitev. In opomnik za vedno znova, vsak dan posebej – nihče ni ti in to je tvoja moč.
Nea dokazuje, da je ustvarjalnost neskončen proces, ki ga tehnologija, kot je Huawei MatePad 11.5 S, samo še nadgradi. Njena dela so odraz njene strasti, osebnosti in neprekinjenega raziskovanja – tako tradicionalnih tehnik kot digitalnih orodij. S svojim MatePadom v roki nas popelje v svet, kjer ilustracija prehaja meje in odpira nove razsežnosti umetniškega izraza.
Za Huawei MatePad 11.5 S pravi, da ni le tablica, ampak mobilno platno, ki odpira nešteto možnosti. Če vas kdaj premami ustvarjanje – bodisi profesionalno ali zgolj za dušo – boste z njim zagotovo našli svoj popoln kreativni zagon.